Friday, 9 June 2017

Day 15

bismillah


Malam Ramadhan ke 15. Tadabbur juz 15

Surah al israa: 23


وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu tidak menyembah selain Allah dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu dan bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang diantara keduanya telah berumur lanjut maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan kepada keduanya perkataan ‘ah’ dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.”

Bicara tentang seorang ibu, takkan mampu kita balas jasa mereka.

Hanya mampu doa moga Allah beri kekuatan dan ditempatkan di syurga firdaus kelak 💕

Moga kita terus dapat membuatkan mereka tersenyum bangga menjadi ibu kepada kita.

Moga kita tidak membuatkan air matanya menitis mengenangkan jerih perih mengandung melahirkan membesarkan melayan karenah kita, tanpa sedar, kita terguriskan hatinya.

Moga kita tidak pernah lupa mendoakan mereka dalam kesibukan hari2 kita.

Bagiku, segala kejayaan, kebahagian yang diperolehi selama ini, 80% datang kerana doa ibuku. 20% adalah kerana usahaku. Ya, dan pastinya kerana izin Allah. Tahulah kalau rasa tak sedap hati, hati berkecamuk, fikiran bercelaru, salah satu sebabnya, bila lama tak video call dengan mak.

Masih terngiang perbualan pada hari ulangtahun ku, tahun lepas. Kali pertama ulang tahun yang tak dapat birthday wishes secara live (haha sad life sangat). Aku mesej ibuku, meminta maaf sepanjang 20 tahun membesarkan aku yang nakal.  Uhuhuk. Lalu ibuku membalas:

"Hana adalah anugerah terbesar yang ada dalam hidup mak"

:''''')))))


9 bulan mengandungkan kita di dalam perut. Membawa ke mana-mana, pergerakan tidak sebebas biasa. Pernah bertanya? kesusahan yang dihadapi saat mengandungkan kita? Susah2 mengandung, tapi takpe, berharap InsyaAllah anak ini yang akan menjadi anak soleh/ah membantu ku semasa di dunia, menjadi saham ku di akhirat kelak.

Saat melahirkan kita, ibarat separuh mati menahan sakit. Ada yang normal, ada yang scissor. Ada yang keduanya. Pernah bertanya? bagaimana keadaannya ketika kita dilahirkan? Jerih perih berpeluh, menjerit malah tidak mengurangkan sakit. Hanya menahan dengan air mata. Gugur dosa-dosa mereka. Dan akhirnya mendengar tangisan kita. Alhamdulilllah lahir anak soleh/ah.

Berpantang, tidak dapat tidur malam dengan cukup kerana tangisan kita yang menangis tak kenal siang malam. Membasuh berak, membasuh muntah. Mengendong biar sampai tangan lenguh. Takpe, segalanya akan terbalas bila mereka besar, mereka pula pelihara kita. Fikir mereka.

Besar sedikit, banyak karenah, banyak songeh. Rumah kemas. Kita sepahkan. Kemudian kemas. Kemudian sepah semula. Umur yang masih tidak tahu menolong buat kerja rumah. Hanya tahu main dan meminta. Sabar melayan kita. Mengajar kita. Mendidik kita. Memberi yang terbaik untuk kita. Memastikan kita cukup khasiat, cukup sihat, cukup kasih sayang, cukup pendidikan. Cukup.

Besar sedikit lagi, fikir pula tentang sekolah. Sekolah yang terbaik. Wang perbelanjaan, pakaian sekolah, buku2, bangun awal pagi buat sarapan. Bersengkang mata membacakan buku, bertanyakan soalan pada malam2 peperiksaan seolah mereka yang mengambil ujian.

Saat yang mencabar bila anak meningkat remaja. Sudah ada impian sendiri, ada pegangan sendiri, ada kefahaman tentang hidup, sudah nampak mada depan, sudah dikelilingi suasana lain.

Apa yang mereka harapkan, moga lelah penat mereka, membesarkan kita. Ada hasilnya. Kejayaan material itu penting. Berpendidikan tinggi, kerja yang bagus, menjadi seorang yang hebat. Jauh lebih penting, bagaimana tingkah laku, sikap dan akhlak kita. Terhadap mereka.

Sayang, kadang tak perlu melalui kata2.
Cukup dengan perbuatan.

Agar tidak mereka pernah terkecewa walau sedikit, terhadap kita.
Agar tiada jatuh air mata atau hanya bergelinangan sedih, kerana kita.
Agar tiap kali bersama kita terasa sejuk perut mengandung bersalinkan kita.


:)


امك x3
ثم من؟
ابوك

Wednesday, 31 May 2017

Day 5


Bismillah



Bertemu kembali dengan Ramadhan, ku rasa kan bahagia menyelubungi, ya Allah daku bersyukur dipertemukan dengan Ramadhan yang mulia.

Apa khabar ramadhan kita?
Dah letak target untuk dicapai?
Dah letak goal apa yang ingin kita ubah?
Atau kita masih mahu berada di takuk yang sama?
Moga hati kita tidak gelap dan keras dek dosa noda yang kita lakukan selama ni.

Oh ye, sempena hari Ramadhan ke-5, nak lah share sikit tadabbur dari juz 5. Surah An-Nisa ayat 43.
Kalau rajin nak buka quran sila, tapi tahu tak rajin. Hehe. Meh baca ni kejap.

"يا أيها الذين آمنوا لا تقربوا الصلاة وانتم سكارى حتى تعلموا ما تقولون... "
Maksud potongan ayat ni,
" Wahai orang2 yang beriman, jangan kamu mendekati solat ketika dalam keadaan mabuk, sehingga kamu sedar apa yang kamu ucapkan..."

Kita biasa akan relate ayat ni dengan orang yang minum arak, sebab biasanya diorang la yang mabuk. Kan?

Tapi, cuba kita relate dengan diri kita, bila mana, kita "berkhayal" atau berada dalam 'unconscious state of mind' atau kita nak solat, tapi fikiran tengah serabut, hati tak tenang then solat kita mesti akan jadi tak fokus atau nak cepat je habis, kan? Padahal kita takdela tengah rushing pun. Mulut terkumat kamit tapi tak sedar baca apa huhu.

Kita baca, tapi tak faham.
Kita solat, tapi tak tenang.
Kita doa, tapi tak khusyuk.
Then kita mengeluh kenapa hidup kita serba tak kena?

Maka, jom cuba.
Cuba untuk solat dengan tenang.
Walau serabut mana pun fikiran kita dengan apa2 masalah. Lupakan jap. Istighfar. Hayati solat kita, pergerakan kita, bacaan kita.
Solat.
Perbuatan yang menghubungkan kita dengan Allah. Kita berbicara denganNya. Mana mungkin kita buat sambil lewa. Kalau solat kita susah nak ingat Allah, luar solat apatah lagi.
Kalau solat kita kualiti rendah, hidup kita apatah lagi.

Moga Allah ampuni kelalaian hati selama ini :(
Moga Allah terima ibadah selama ini.

Jadi, sempena bulan ramadhan, tiada syaitan yang nak membisik dan menggangu kita solat. Ayuhla kita cuba fokus dalam solat dan solat dengan tenang :) moga hidup kita tenang saja :)

Salam! :D

Friday, 12 May 2017

normal.

Bismillah

Sometimes
I try to be someone I'm not
So that i don't feel odd
So that i can blend in
But Ralph Waldo Emerson once said, to be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.

Sometimes 
I pretend to be happy
I smile all the times
I try to hide my sadness
So that people don't need to worry about me
So that my life doesn't look pathetic 
But 
What's wrong with being sad? 
What's wrong with feeling weak? 
What's wrong with having an upside down life? 
What's wrong with getting demotivated? 
Being at the lowest stage, being alone, 
Actually strengthen our relationship with Him. 
Just me. And Him. One-to-one. 
After all the times i was being 'too busy' with this worldly life, 'too busy' being happy with the people around me that I'm afraid it didn't bring me close to Him. 
This ephemeral dunya somehow deviates ourselves from Him, unconsciously. 

Sometimes
I need to isolate myself from everything for a while. 
To cry, to admit the fact that i am not okay, 
To show my flaws, to not being strong, 
To just wonder and have deep thoughts, 
To look back at the past, 
To pause my current moment, and think about my happy moments back then. 

Sometimes 
I don't need motivational words from people, 
I don't need people to show their pity face towards me, 
I don't need people to ask me to 'stay strong', 
Because it is against my cycle (to be sad at the moment). 
Enough to know that Allah is always with me.
Anywhere. Anytime. 
Enough to feel that there'll be always someone who cares, 
Enough to hope that there'll be someone who prays for me, 
Enough to believe that i have someone to count on, to have someone who will be there if i need them if and only if I'm drowning in this stage, longer than it should be. 

I know, 
I know I will sure come back, rise up and be happy. 
Because that's the cycle of life. 
And i believe in it. I believe that all the things in this dunya aren't permanent so do my feelings. 

For now, 
Let me crack my cocoon on my own
Because by doing that, i will taste the beauty of my own life. 

Still, 
I will give a smile, just have to pull some muscles on my face. But my eyes actually tell a thousand feelings inside me. 

:)








Just some random thoughts. 
Obviously homesick level 95% haha

Thursday, 11 May 2017

0.00

Bismillah


Gelisah manusia.
Tersembunyi di sebalik wajah yang ceria,
Tersembunyi di sebalik senyuman tawa,
Tersembunyi di sebalik mata yang menahan kaca.
Tersembunyi di sebalik foto bahagia,
Tersembunyi di sebalik pura-pura.

Sedih manusia.
Menahan di dalam hati terluka,
Menahan air mata jatuh ke muka,
Menahan dari ingin putus asa.

Hiba manusia.
Mengharap pelangi muncul tiba,
Mengharap di malam sepertiga,
Mengharap berserah pada yang Esa.

Tenang manusia,
Menjadi diri sendiri seadanya,
Mengukir senyuman setiap masa,
Memberi manfaat menabur jasa.

Bahagia manusia.
Memberi lebih dari menerima,
Bersyukur dengan apa yang ada,
Terasa disayangi dan dijaga,
Dikelilingi manusia berhati mulia,
Bersama dengan insan tercinta.

Risau.
Dunia.
Cuma.


Aksara berhenti menari.
Jari diangkat.

:)

Monday, 1 May 2017

struggle

Bismillah

belanja satu gambar carpet tulip terbesar di dunia terletak di Istanbul!

Dalam perjalanan merentasi laut marmara dari Istanbul ke Yalova menaiki feri, termenung aku berfikir hendak mengisi masa terluang ini dengan apa. Aku menaiki feri ini sebulan sekali dan kebiasaannya aku akan membaca buku untuk mengisi 1 jam suku perjalanan tersebut tapi kebetulan hari itu buku aku tertinggal. Tambahan pula akan sampai satu jarak di tengah lautan dan phone akan terputus line. Maka aku pilih untuk scroll mesej2 di Telegram yang dah masuk tapi aku jarang sekali buka.

Channel – 1 hari 1 hadis

عَنْ يَحْيَى بْنِ وَثَّابٍ عَنْ شَيْخٍ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْمُسْلِمُ إِذَا كَانَ مُخَالِطًا النَّاسَ وَيَصْبِرُ عَلَى أَذَاهُمْ خَيْرٌ مِنْ الْمُسْلِمِ الَّذِي لَا يُخَالِطُ النَّاسَ وَلَا يَصْبِرُ عَلَى أَذَاهُمْ
قَالَ أَبُو عِيسَى قَالَ ابْنُ أَبِي عَدِيٍّ كَانَ شُعْبَةُ يَرَى أَنَّهُ ابْنُ عُمَرَ
Dari Yahya bin Watsab dari seorang syeikh salah seorang sahabat Rasulullah dari Nabi SAW baginda bersabda: "Jika seorang muslim bergaul (berinteraksi sosial) dengan orang lain dan bersabar atas gangguan mereka, adalah lebih baik daripada seorang muslim yang tidak bergaul (tidak berinteraksi sosial) dengan orang lain dan tidak bersabar atas gangguan mereka." Ibnu Abi Adi berkata: Syu'bah berpendapat syeikh itu adalah Ibnu Umar. (HR Tirmizi No: 2431) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1. Sifat sabar adalah tuntutan Iman yang perlu ada pada setiap Muslim

2. Kewujudan kita di tengah-tengah masyarakat adalah suatu keperluan untuk merebut peluang berperanan memperbaiki (mengislahkan) masyarakat.

3. Berada di tengah-tengah kelompok manusia yang pelbagai ragam, melakukan engagement dengan semua golongan dan kaum, pastilah akan menghadapi pelbagai kerenah, kejahatan dan kesulitan.

4. Muslim yang ingin ganjaran besar di sisi Allah akan menghadapi semua golongan masyarakat, Islam dan bukan Islam atau pelaku maksiat ketika mengauli mereka dengan sifat RAHMAH bukan kebencian, permusuhan dan perkauman.

5. Bersabar menghadapi pelbagai karenah kelompok semasa engagement dilakukan akan mendapat ganjaran yang besar disisi Allah

6. Mereka yang memilih untuk berada di luar dari tengah-tengah manusia atau di tengah-tengah kejahatan tidak seharusnya merasa dirinya lebih suci dari mereka yang yang berada di tengah-tengah manusia dan kejahatan.


__________________________________________________________________


Kadang, Allah uji kita dengan perkara yang kita rasa kita boleh handle tanpa perlu bantuan sesiapa.
Allah uji kita, supaya kita sedar, kita hamba, kita lemah. Kita perlukan Dia. 

Sebab dulu aku rasa, aku orang yang sangat penyabar (narcissisticnya haha). Sampai orang lain pun macam “Hana, awak pernah marah tak?” “cuba marah sikit” haha.

Tapi, Allah uji tahap kesabaran aku. Yang konon aku fikir, aku boleh handle. Tapi Allah uji lagi sampai satu tahap aku rasa, “aku tak tahan.”

“aku tak nak engage dengan manusia supaya aku tak perlu layan ragam mereka.”

Kalau boleh nak dikelilingi orang melayu je, orang yang berfikiran sama, orang yang dibesarkan dengan biah yang sama. Nak masuk dalam comfort zone aku semula.

Tapi, orang kata kalau seseorang yang struggle dalam tajwidnya ketika baca quran, ganjaran dia lebih lagi.

Jadi kalau aku takde rasa “struggle” dalam menahan marah, sebab benda tu gampang bagi aku,maka ganjaran dia beshe beshe je.

Jadi aku harap, bila aku struggle menahan tahap kesabaran aku ini, Allah ganjari aku dengan lebih tinggi. Hm ameen.

Lain orang, lain struggle dia. Aku harap, apapun struggle yang kalian hadapi, moga terus kuat. Moga terus yakin yang Allah akan ganjari. Senyum :)


Monday, 17 April 2017

Namaz



Bismillah



Setahun yang lalu...

Seperti biasa, 10 minit sebelum tamat waktu kelas, pelajar semua dah kemas beg dan buku untuk pulang. 
Bagi mengelakkan hoca meneruskan kelas, maka selalunya diorang akan bertanya soalan kepada hoca di luar topik pembelajaran.

Ada seorang classmate ni memang suka membangkitkan persoalan. Let's say nama dia Merve.

Merve : hoca, boleh saya bangkitkan persoalan?
Hoca  : silakan
Merve : tadi waktu tengah ngajar, hoca ada kata, hoca tak solat. Hoca tak takut neraka ke? 

(Serius berani classmate sorang ni tanya direct kat hoca camtu)

Hoca: Ye, saya mungkin tak solat, tapi saya tak buat benda jahat lain. Saya tak mencuri, tak menipu, tak membunuh orang. Benda2 dosa macam tu semua saya tak buat. Cuma, saya tak solat je.

Merve  : tapi hoca, hoca tahu kan solat semua?
Hoca   : saya tahu, malah mak ayah saya pun solat
Merve  : alhamdulillah lah kalau gitu. Tapi kenapa hoca tak solat?
Hoca   : saya dah lihat ramai manusia. Dan saya perhati ramai orang yang suka menipu, perangai takdelah baik sangat, tapi pergi solat. Diorang solat, tapi akhlak buruk, tak guna jugak. Kalau saya, saya tak menipu semua.

Merve: tapi hoca, janganlah tengok contoh diorang tu. Ramai lagi contoh muslim lain yang solat tapi akhlaknya baik. Contohnya hoca boleh tengok saya.

(K. Haha)

Hoca: saya tak perlu tengok awak pun, mak ayah saya dah tunjuk contoh yang baik sebenarnya

Merve: maafkan saya hoca, saya gurau je tadi.

Hoca: oklah. Mungkin ada orang yang solat, dan ada orang yang tak, macam saya. Itu pilihan sendiri lah. Dan saya pilih untuk hidup macam ni.

(Makin hangat perbincangan ni. Tiba2 ada classmate lain pulak mencelah. Kita bagi nama dia Aziz dan Ali.

Aziz: tapi hoca, kalau hoca tahu, perkara pertama yang ditanya di akhirat adalah solat. Walau sebanyak mana pun kebaikan yang dibuat, walau kita tak menipu pun, tapi kalau solat tak settle, sia-sia hoca..

Hoca: ye saya tahu tu, saya pernah dengar pun sebelum ni, tapi, ntah. Saya memilih untuk menjadi hidup macam ni.

I cannot brain. Apa yang aku faham seolah2 hoca tahu tentang syurga neraka dan kepentingan solat, dan hoca memilih untuk tidak solat (?). Ya, siapalah kita untuk menghukum manusia. Tapi jujur aku terkejut mendegar kata2 hoca tersebut.

(Tiba2 aku terlihat salah seorang classmate ku teresak-esak. Ye, aku faham perasaan dia. Seolah solat dan azab neraka itu adalah perkara yang diambil remeh. Andai saja mereka cuba memikirkan betapa pedihnya azab akhirat, pasti mereka memilih untuk solat)

Dan dalam situasi yang agak tegang tu, 

Merve: Ali, kenapa diam je? kau kan ambil islamic studies peringkat Master. Cuba bagi pendapat.

Ali: ye, betul apa yang mereka kata tu hoca, solat perkara yang pertama sekali ditanya.

Hoca: eh, kenapa awak nangis? 
(Hoca perasan classmate sorang tu nangis, apabila ternampak rakan sebelah dia cuba untuk tenangkan dia)

budak nangis: sebab....(suara nangis. Haha)

*tiba2 classmate lain semua cam bising, eh ada orang nangis pulak.

Hoca: shhhh. Dengar ni dia nak cakap apa..

budak nangis: sebab... Saya sayang hoca...saya nak masuk syurga sama2... Tapi..solat adalah perkara yang penting sekali...(sambung nangis)..

Hoca: *speechless*
Hoca: ayyyyyy
Hoca: insyaAllah 

Dan masa kelas pun tamat.

Lepas keluar kelas, aku pergi tengok budak nangis tu.
"Ay, merah betul muka" kataku di depan cermin.

_______________________________________________________


Andai kita cuba bayangkan, betapa siksa dan pedihnya siksaan api neraka, kita pasti tak memilih untuk tidak solat. Siksaan api neraka, kemurkaan Allah, seperti yang digambarkan dalam alquran, kalau kita baca dan bayangkan, boleh buat kita takut untuk dicampakkan ke dalamnya, apa ntah lagi realiti yang seribu kali ganda dasyat tak terbayang dek akal manusia. 

Aku menangis. Masih ada manusia yang tahu, dan memilih untuk tidak peduli tentang akhirat, tentang syurga neraka. Seolah "aku memilih untuk ke neraka, maka biarlah aku membuat dosa". Tak tahan aku menahan sebak. Tidak ingin aku melihat orang yang aku kenal, dimasukkan ke neraka. Tak sanggup. 

Bukan ingin menghukum. Bukan tugas aku. Tiada yang lebih aku harapkan moga orang2 di sekeliling aku, Allah pelihara dan buka pintu hati mereka. Kerana Dia yang memegang hati manusia, yang membolak-balikkan. 

Walau aku tahu, aku bukanlah sempurna akhlaknya, bukanlah sempurna solatnya. Kadang ada juga rasa liat untuk solat. Aku manusia. Kadang malah kerap kali tak khusyuk dalam solat.

Aku tak tahu, solatku adakah Allah akan terima atau tidak. Banyak compang campingnya. Aku tahu ibadahku taklah sempurna. Tapi aku mengharapkan rahmat dan kasih sayang Allah untuk memasukkan aku ke syurga. Walaupun tak layak. Melihat amalku, berbanding insan disekelilingku, berbanding manusia2 soleh, berbanding para sahabat, serius tak layak. 
Tapi tak sanggup aku. Tak sanggup untuk dicampak ke neraka. Tak sanggup untuk menerima azab walau sedikit. Aku takut.


*** 

Sejujurnya dulu waktu kecik, mentah, tak matang, aku pernah terfikir dengan kata2
"Kita tanak masuk syurga sorang2, kita nak semua orang masuk syurga"
Aku fikir, biarlah masuk sorang2, lagi luas.

Betapa selfish dan egois nya aku dulu.
Moga Allah ampuni T.T

Dan semakin besar, aku sedar. Kita tanak orang yang kita sayang di dunia ini, yang bersama2 dengan kita di dunia ini, yang bersillaturrahim dengan kita di dunia ini, dicampak ke neraka. Disiksa dengan azabNya. 

Kita nak orang yang kita sayang di dunia ini, bersama sama menikmati kebahagian juga di akhirat sana. Di dalam syurga.

Dan syurga itu takkan terasa sempit pun kalau ramai2 masuk. Takkan terkurang pun nikmatnya.

Kita tanak pertemuan kita yang indah ini hanya di dunia. Kita ingin bertemu semua di syurga. 

Indah bukan?


***

Cuma adakah salah kalau aku rasa agak susah untuk menasihati (tak kisahlah tentang perkara apa2 hatta benda kecil seperti buang sampah) disebabkan race barrier(?). The fact that we are all muslims but being a foreigner somehow makes me feel less responsibility? 

Thursday, 6 April 2017

Penat?

Bismillah





Penat tak jadi baik?


Penat tak bersabar setiap masa?


Penat tak jaga hati manusia?


Penat tak tersenyum bila terluka?


Penat tak dengan hidup?


Penat tak memendam perasaan?


Penat tak melihat dunia?


Penat tak melayan karenah manusia?


Penat tak berfikiran positif setiap masa?


Penat tak menahan penat?




























Saya tanya.





















Penat tak berhati mulia?






















Sekali lagi.





























Penat tak jadi baik?










































Sebab saya penat :(
Serius penat.





















Tapi,

Pernah penat.







































Memanglah penat hana,
Kalau mengharap balasan dari manusia.
Kalau mengharap difahami oleh manusia.


Manusia adalah manusia.












































Cukuplah kita yakin,
Allah membalas kebaikan yang kita lakukan.
Allah membalas kepenatan yang kita lalui.
Tiadalah yang rugi menjadi baik,
KeranaNya.
Bahagia dunia, bahagia di sana.

:)
































Sekali lagi saya tanya.





















































Penat tak scroll? Kahkah


Sunday, 5 March 2017

happiness



Bismillah

There's 3 simple things here that we must practice it to live a happy life.

1. Only say good and positive things.
Even if you're at the peak of your anger.
Especially if you're in such a terrible situation, everything seems wrong and you just want to utter some bad words so you will feel better but actually you'll not.
Or when you feel really mad at someone, just speak good or remain silent.
Be like incense, the more they burn us, the more we fragrant. 
It’s all about attitude.

2. See the good side of others
Every time we meet people; try to search the good side in them.  It could be from many perspectives.  Their characters, their looks, their knowledge, their nice outfit, their abilities on something. 
And do let them know they have that good things in them.  Because people don’t always realize the specialties they own and keep on seeing the blessings of other people, always seeing the grass is greener on the other side.
Compliment people, but don’t be sarcastic. Make them happy, make them feel valuable
But it will definitely be hard when you're having problems with someone. During that time all you see is just the negative side of that person, kan?

3. Appreciate 
Even if they did small things.  In fact, small things matter the most.  Notice every single thing they do and appreciate them. It doesn't always have to be 'thank you'.  Just show some courtesy. Show that we care. For example, raise up your hand to the guard, compliment your mum's cooking, say 'take care' to your roommate whenever they go out, give some chocolates as a way to say thanks, give a big hug and say 'good girl' to your nieces if they clean up their toys, and a fist bump to your nephews, etc. Also, don't forget to use these 3 magic words: please, sorry and thanks. It's not that hard actually.  
To be honest, it is easy to appreciate the things that are rarely done but it is harder to thank people for things that they usually do as it is their responsibility to do it. We seem to take these people for granted, and these people are usually the people closest to us..

So, 
Be happy, count your blessings and look at the life in the best ways :D

Happiness is subjective. Happiness is free. 

Saturday, 4 February 2017

futur

Bismillah


Post kali ni mungkin targeted people nya adalah mereka yang telah pun berkecimpung dalam DnT. It's quite tough topic compared to other posts but I'll try to make it simple. 

So, what is futur? 

I chose this topic because I always experience this phase. To me, futur is when we feel malas, takde hammasah, ruhul istijabah tu kurang, bosan dengan benda2 baik dan bila kita rasa jauh dengan Allah.

I was asked "pernah tak rasa nak lari dari tarbiyah, nak rebel ke" Because I was born in a family who practices DnT ever since I was a foetus. lol. Like I was being surrounded by biah2 solehah, DnT and so on. I started getting into this real scary world and mix with many kinds of people when I entered my university life. Especially when I came to Turkey. Like for all this while I lived in my very own comfort zone. That’s why people asked, "tak bosan ke? tak rasa nak rebel ke?" Alhamdulillah I didn't feel that way yet I feel very grateful that I was raised in such a beautiful family and life.

It never came across my mind that I want to stop doing DnT. And futur is just not when someone wants to quit DnT but it's more to when we are at the lowest stage of Imaan.

For example, when you feel so lazy and heavy to perform solah, when you join usrah but you don't come whole-heartedly, when you don't give any opinion during usrah because you feel so bored, when you need to force yourself to read the Quran, when it's hard for you to wake up for Tahajud, when you give too many reasons from taking up a responsibility, when you avoid from being a muwajjih or naqib, when you are wasting your time with lagha thingy, when you feel like everything seems so hard and you don't trust His plans.

It’s really a tough moment I can say. You lose yourself. But somehow it's better that you know you are in that futur situation instead of you don't realize that you have been derived to the bad side and act like it's normal. Because it may make you stuck in that situation and you don't feel the urge to turn back.

One thing to be noted, whenever you're facing those kind of situations, just don't stop doing the good things you have always been doing even if you feel really hypocrite. Because the inner you actually feel soo lazy and you feel tak ikhlas langsung. But it is much better than we spend our times doing bad things. Right?

And it is OKAY if you feel so malas to do good deeds.  That’s normal. Because we are not malaikat and nabi. We are merely normal human being.

Tuesday, 24 January 2017

clean and pure

bismillah


I woke up and went straight to the window.
I was screaming inside (coz my roommate was still sleeping otherwise I would just cry tears of joy) the view was just unfathomably magnificent masyaAllah. The snowfall is still showering since last night! They said today is the heaviest snowfall since years. Despite the coldness of the weather, I enjoy watching the snowflakes flutter from the sky covering the earth, building the snowman, playing snowballs or just walking on the fluffy snow. Snow is just the prettiest creation I've ever seen. I couldn't stop smiling and praising Him.

Beautiful things don't always have to be as colourful as the rainbow or as bright as the sun or as pretty as me (ameen) (jk jk haha) but white is immaculate, simple and clean. I wish my heart is always as pure as the driven snow, won't be contaminated by the sins and bad deeds.  But I need to accept the fact that i am not an angel.

There are lots of hurdles and hardships that we need to overcome throughout the winter. First 2 months were tough!
Our body system gets confused trying to adapt with the weather. Rain and windy. We have to wear thick layers of clothes; need to pay extra electric bills because we tend to use the heater and hot water more often. Above all, we have to bear with the coldness of the water especially if the tap doesn't have knob for hot water. But then Allah bestows His blessings by showering the snow so that humans with an open heart can feel the calmness and enjoy the beautiful scenery.

There’s a famous phrase that says
'after rain comes the rainbow'
i would say
'after the cold wind comes the snow'
oh yeah

i got new friend 

cute isnt it? ngehh

Friday, 6 January 2017

Tahukah anda?


bismillah.


Serba sedikit ingin berkongsi tentang negara Turki yang mungkin jarang diketahui atau sesetengahnya dah diketahui. Pertamanya, Turki juga adalah seperti Malaysia, kaya dengan kulturnya dan sedang  membangun. Menariknya, Turki dah selesai bayar hutang pada bank dunia. 

Transportasi di Turki sangat maju. Terdapat tram yang dibina bawah laut bosphorus yang menghubungkan eropah dan asia. Yang terkini, baru dilancarkan bulan lepas, binaan terowong bawah laut untuk kenderaan biasa.

Rumah masyarakat turki sangat bersih. Masyarakat turki memang majoritinya sangat pembersih. tak nampak sehabuk. 

bahasa turki berasal dari bahasa arab, uthmaniyyah dan parsi.
macam tulisan jawi gitu



makanan wajib ada kat rumah adalah roti ni.
ibarat nasi bagi orang melayu. 
cumanya tak macam gardenia yang enak dimakan begitu saja

teh'o adalah minuman asas orang turki
sehari tanpa teh tu tak sempurna
memang betullah, kalau luka tu keluar teh, bukan darah.

menu sarapan masyarakat turki adalah sama setiap hari.
SETIAP HARI.
keju, telur, jem, zaitun, timun, tomato, roti..
 *kuseruroticanaidannasilemak*

setiap bas ekspres ada steward, tv kat setiap seat, serta disediakan minum dan makanan ringan. headphone juga disediakan.
Juga, transportasi di Turki sangat menepati masa. jangan lambat seminit.

tugu ataturk terdapat di setiap negeri,
patung kepala ataturk terdapat di setiap bangunan kerajaan,
potret ataturk terdapat di setiap kelas.

masih ramai masyarakat mereka yang menyanjungnya
sehinggakan ada yang buat tatoo tandatangan ataturk

anjing di turki sangat baik dan sopan walaupun sebesar serigala

kucing tak yah cakap. gemuk2

azan di turki berbeza intonasinya di setiap 5 waktu dan ada maknanya tersendiri.

90% dari masyarakat turki adalah islam
dan mereka majoriti mengamalkan mazhab hanafi

sekian buat kali ini.



Saturday, 31 December 2016

nikmat

Bismillah



Haritu pergi rumah sahabat Uygur yang juga belajar di university yang sama. Ada jugak kawan yang dari Jordan, Thailand, Arnavutluk  dan Turki sendiri. Sahabat uygur ni, tinggal dengan mak dia. Jadinya mak dia masakkan makanan uygur. MasyaAllah hilang rindu kat makanan Malaysia.

Mak sahabat uygur tu dia cerita. Sangat lah sedikit sekali muslim yang ada kat negara diorang. Malah nak amalkan islam pun kena senyap2 takleh terang-terangan kalau tidak tindakan akan diambil. Contohnya, setiap kali dengar ketukan di pintu, diorang akan cepat2 sorok quran, sejadah semua sebab takut2 polis yang datang buat spot-check. Perempuan kalau nak pakai tudung at least terpaksa nampakkan leher maksudnya diorang hanya tutup rambut je kalau tidak tindakan keras dikenakan. Tak boleh pakai kain labuh, atau akan dipotong. And solat for sure lah tak boleh buat secara terangan. Tapi dalam keadaan susahnya untuk mengamalkan islam tu, hebat nya, sahabat ku itu menjadi hafizah dalam masa setahun waktu umur dia 9 tahun. And waktu umur 9 tahun tu jugak, dia jadi imam untuk solat terawih 20 rakaat (tanpa lihat quran!) tapi di sebelahnya akan ada seorang yang akan duduk pegang quran untuk check bacaan, kalau salah dibetulkan. System tahfiz diorang kalau yang betul2 masyi tu bila dah jadi imam terawih dan ada video direkodkan. Tu kira macam exam diorang dan kira mumtaz punya hafiz/ah lah.  Pastu diorang tunjuk kat kiteorang video tu. Memang ya Allah cuba bayangkan budak 9 tahun jadi imam terawih kepada makcik2 tua plus dalam keadaan islam yang susah nak diamalkan. Menangis diorang time solat tu.
Kita 8-9 tahun masih hingusan baru festaim khatam baca quran itu pun macam dah bahagia tak terkata dah dapat khatam. Haih. Padahal dalam suasana kelengkapan yang serba kondusif nak belajar dan amalkan islam.
Bila makcik tu datang turki, dia menangis. Pergi masjid nak solat, masjid kosong. Berapa ketul je jemaah. Kat Negara dia punyalah susah nak boleh solat kat masjid. Nak jumpa masjid pun susah. Tapi kat turki islam bebas diamalkan, masjid merata2. Tapi orang ambik sambil lewa je.

Pastu sahabat Arnavutluk pulak cerita.
Kat Negara dia, ramai muslim. Tapi muslim atas dasar nama je. Beza dari Malaysia. Kalau macam kat Malaysia memang kita belajar dan tahu islam dari kecik cuma tinggal nak amalkan ke tak je. Tapi kat sana diorang memang tak tahu. Dia macam ni. Ok kau Muhammad ke Isa. Kalau pilih Muhammad ok kau islam. kalau pilih isa kau kristian. Kalau musa, kau yahudi. Ok dah selesai dah agama kau. Gitu.
Tapi bila ditanya, siapa Muhammad? Tak tahu. Syahadah tu apa? Tak tahu. Solat? Puasa? Aurat? Mende tu??
Sahabat saya tu kata dia datang dari keluarga yang memang tak amalkan islam. Malah tak tahu. Tapi Alhamdulillah dia apply ke turki course pengajian islam. Tapi dia tak tahu langsung pasal islam. So 2 bulan sebelum datang, dia belajar dengan cikgu khas agama sebab dia fikir takkanlah nak belajar pengajian islam tapi takde basic agama langsung kan. Jadi dia belajar tentang islam and baru cuba nak pakai tudung dan baju labuh. Mulanya keluarga dia tak terima dia nak pakai tudung, baju labuh takpe tapi tudung jangan. Bear in mind, keluarga dia adalah muslim ye. Tapi dia kata, dia tekad nak jugak pakai tudung and Alhamdulillah keluarga dia dapat terima akhirnya. Tak seperti sesetengah keluarga lain yang tanak mengaku anak kalau pakai tudung. Katanya. Padahal muslim.
And sebelum datang turki, dia belajar islam dari cikgu khas, dari video kat internet dan dari buku2.

Hebat kan diorang?
Kita ya Allah ilmu semua dalam kepala. Belajar islam dari tadika sampai besar.
Tapi hmm tulah..
Betul lah orang kata, kesenangan adalah satu ujian
Sebabkan diorang merasa betapa susahnya nak belajar dan amalkan islam tu, maka diorang sangat berpegang dengan teguh bila dapat.
Kita ni dah leka dengan kesenangan kemudahan rasa macam dah cukup ‘islam’.
Terfikir betapa banyaknya ganjaran diorang dapat sebab mujahadah diorang lebih tinggi untuk belajar islam tu sendiri.

Malah lebih sedih bila terfikir, yang masuk syurga hanyalah sedikit golongannya. Kebanyakan kuotanya dah dipenuhi oleh sahabat Syria Palestine kita. Malah juga oleh sahabat seislam kita yang mujahadahnya terhadap islam lebih tinggi dari kita.
Ada lagi tak ruang untuk kita?
Kita target nak syurga firdaus
Saham apa je kita ada?
Amal ke laut
Betul lah orang kata, kesenangan adalah satu ujian

Perbezaan mazhab
Lepas makan round first [haah banyak round kitaorang makan ahah] berhenti solat jap. Mula ingat nak solat jemaah tapi orang turki ni perempuan tak boleh jadi imam. Ok lah solat sendiri.
And baru tahu, diorang kalau solat rawatib tu adalah wajib. Patutlah diorang memang tak tinggal. Kalau solat sunat diorang tu macam qiam, dhuha. And diorang punya solat qabliah 4 rakaat pastu ba’diah 2 rakaat atau kadang nak buat 4 rakaat pun boleh. Pastu terawih samaada 2 @ 4 @ 6 malah 10 rakaat satu salam. Tapi di mescid biasanya 2 rakaat 1 salam.
Nak cakap pasal perbezaan mazhab memang banyaklah.
Yang menariknya, diorang tak makan udang, ketam, sotong. Sebab rupa dia pelik [?] haha. Kebanyakan seafood memang diorang tak makan. Ikan boleh tapi tak banyak and mahal.


Diorang tak rasa lagi ikan keli....
haaa k k

Thursday, 22 December 2016

i stand with Aleppo

bismillah

cute little Dhuha drew this :) 


Several days ago, I went to visit my old classmate in Bursa. A very tough strong woman from Syria, who have 3 kids and is currently struggling with her PhD in Architecture in Turkish language (!). The fact that she's a newbie who just learned a new language within 8 months and now she has to write her thesis approximately hundreds pages with that hard-grammar language-makes me awe her determination.

May Allah ease her path InsyaAllah. All she want is to just finish her studies and return to her beloved country, Syria. 

What I wanted to share actually is an incident that happened when I was at her house.
Her husband and her oldest son (11 y/o) went to the masjid to perform Maghrib prayer. While we are performing our prayers at home, they got back from the masjid and we could hear they were knocking on the door. Apparently her youngest son (5 y/o) was using the laptop but he didn't open the door. I couldn't focus on my prayer because I thought like why on earth didn't he open the door. So after we finished our salah, my friend opened the door and told me that when they were in Syria back then, there was a group of army harshly knocked on their house door and they were so scared. Since then if someone knocks the door, her son won't open it. Poor little boy, the knocks on the door must have caused him trauma.

I also have some lecturers from Syria.
They said, teaching and meeting with students are the only time where they can smile and be cheerful. Other times, they can't stop thinking about their country, families, friends, relatives and everything that is currently happening in Syria :'(

I feel so helpless after scrolling Facebook and Twitter, reading the news, watching the videos. With a youth spirit inside me, what I always wanted is to just go there and help them. But after reading the violent and inhumane things that they do to our sisters and  brothers there, I couldn't bear with it. I am so sorry my brothers and sisters. I also can't stand the cruelties. I am so sorry the world is just not a safe place anymore.

We are trying our best on what we can do. Praying, not forgetting 'qunut nazilah', sharing the news, join any humanitarian mission, donate. But still, we feel so helpless :'((

I still remember how scared I was at the night of 15th July 2016 where the Turkish military was trying to rule the county. I heard bombs, jet, sirens and people shouting 'Allahu akbar'. But praises be to Him the coup failed. And the next day was going smoothly like nothing happened the day before. 

What I experienced is just 1% compared to what my brothers and sister are facing right now in Syria, Palestine, Rohingya and so on. I can't imagine how scared they are until they want to commit suicide because they just can't stand the ruthlessness of the armies.

End this war. 
Pray for a better world. 
Not forgetting, lets keep improving ourselves to become a better Muslims. 
Love will prevail. 

Saturday, 3 December 2016

4789 miles away



small girl big world
short life long journey
old memories new challenges
little scared more experience
far from home near to heart
low expectation high determination
hard task soft skills
forget pains remember happiness
stop worrying start believing
remove negativities grab opportunities
rise up arrogance down
warm-hearted cool personality
straighten your back strive forward
breathe in breathe out
bismillah













i know i am strong
because i need to
but
how far can i go?















yosh
it will all be worth it in the end
:D

Hidup tu susah.

Bismillah.

Hayat zor.

Hidup tu susah.

Kan?

Bukan kehidupan lah maknanya kalau tiada jatuh bangunnya,
Bukan kehidupan lah maknanya kalau segalanya mudah,
Bukan kehidupan lah kalau tiada ujian,
Bukan kehidupan lah kalau segala yang kita nak, kita dapat,
No life.
Hidup ni kena ada susah sikit, ujian sikit, sedih sikit, jatuh sikit. Barulah menarik. Tak hambar.
Macam mesin hayat, ada turun naik nya, kalau mendatar je, mati maksudnya.
Begitu juga hidup, kalau senang je segalanya, mati. Hati tu yang mati. Sebab lalai.

Sebab manusia ni bila diuji, baru ingat pada illahi. Fitrah manusiawi. Memang begini.

Kita minta syurga, tapi bila diuji sikit, kita mengeluh dan putus asa. Rasa hidup ni tak adil.
Eh, ingat senang-senang nak masuk syurga?
Syurga tu mahal, so kena lah ada ujian, siapa yang betul2 layak masuk, tingkat yang mana.
ليبلوكم ايكم احسن عملا

Tipu lah kalau dalam hidup tiada ujian, stress,  masalah, rasa down, sedih, give up, menyesal, kecewa, tak adil dan macam-macam lah.

Tapi, kadang
Hidup ni memang tak adil, kan?
kita baca satu je huruf dalam quran, tapi Allah ganjari dengan 10 pahala
kita tak pernah pun jumpa Rasulullah, tapi Rasulullah rindu nak jumpa umatnya
kita minta Allah nikmat itu ini, tapi Allah beri lebih dari tak terkira
kita sampaikan ilmu hanya sedikit, tapi ganjarannya sampai mati pun tak putus
kita punya dosa terlampau banyak, tapi Allah masih meminjamkan nikmat yang banyak pada kita
kita doakan untuk sahabat kita, tapi malaikat semua mendoakan untuk kita
kita solat 2 rakaat je sebelum subuh, tapi kita ibarat mendapat nikmat dunia dan seisinya
selangkah je kita mendekati Allah, tapi seribu langkah Allah mendekati kita

nak mengeluh apa lagi tentang hidup wahai manusia?



be grateful :))